Funderingar om ny hund??

Har funderat på en sak?

Minuz är 5 år i april, och själv tycker jag de snart är dags att börja tänka på en ny hund. Inte för att Minuz är gammal utan att de tar 2-3 år innan man kan tävla med änns nya hund och då är Minuz kanske 8-9 år???

Men iallafall vilken hundras skulle jag kunna ha???
Jag har några favoriter. men man måste tänka framåt och fördelar och nackdelar.
Jag vill ha en jäkligt snabb hund, som man kan tävla med i lydnad och agility m.m. Utställning är inte så nog men är självklart kul om man får både en bra arbetshund och en fin hund :)



Australian Shepherd

Berger des Pyrénées  á Poil Long

Har några fler  Favoriter men jag tror de är nån av dom har de blir nästa ggn :)

Australian Shepherd, har jag tittat på jätte länge och jag har några hundar jag skulle kunna tänka mig att ha en valp efter.tycker också aussien har en bra storlek. Hur jag fick upp ögpnen för aussien var en tränings kompis som har en  "bruksaussie" som är väldigt duktigt på både lydnad, bruks och agility :) Den har inte hållit på med agility så jätte länge men visat bra framsteg :)  Så en sån hund hade man inte tackat nej till :) De ända är att de är väldigt trångt i bilen redan haha ;)


Berger des Pyrénées  á Poil Long,  Har jag nyligen tittat på, men har sett dom mkt ute på agility tävlingar och dom placerar sig högt upp :)
De är en sån hund jag vill ha :) En hund som är lättlärd, snabb och älskar livet :)
Min syster fick låna en berger av en kompis när hennes hund skulle ha valpar hösten 08. Fick då träffa ett riktigt yrväder och folk kanske blir irriterade på sånna hundar, men de är en sån jag vill ha.
Syrran hade hunden kanske i 3 månader och hon klara anlagsprovet till viltspår efter bara 2 månader, med en ny förare och bara 1 år.


Men de är riktigt svårt att bestämma en hund man ska ha o 15 år :/

Nu ska jag ut med hundarna :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0